Thursday, January 13, 2022

Essä om biologisk mångfald

Essä om biologisk mångfald



Insekter har en annan räkning, och deras arter finns i miljoner. Registrera dig för ditt kostnadsfria CollegeVine-konto och få tillgång till våra uppsatsguider och kurser. Men många nationer kämpar med att inte skada sin miljö med sina jordbruksproduktionsmetoder. Det finns flera faktorer som leder till nedgången av biologiska arter, den viktigaste är människors beteende. Biologisk mångfald är ett annat namn för biologisk mångfald och är allmänt variationen eller mångfalden hos alla olika arter av djur och växter på denna planet. Till exempel är penicillin en svamp genom vilken penicillinantibiotikumet extraheras, uppsats om biologisk mångfald. Dessa uppsatser ska belysa betydelsen av biologisk mångfald, dess utbredningstyper, den utrotning den står inför och uppsats om biologisk mångfald att bevara den.





Kategorier



Hem — Uppsatsprov — Sociala frågor — Mångfald — Varför mångfald är viktigt i samhället. Vilket ämne som helst. Vilken typ av uppsats som helst. Mångfald finns i många former som kön, ras, ålder, sexuell läggning, kulturell och mycket mer. Det är viktigt att förstå hur mångfald spelar en nyckelfaktor för att vara effektiva i våra dagliga aktiviteter, särskilt inom uppsats om biologisk mångfald arbetsplats; det är därför jag skriver den här uppsatsen om vikten av mångfald. Först, uppsats om biologisk mångfald, låt mig berätta vad mångfald betyder för mig. Mångfald i sig kan betyda flera saker, men för syftet med denna uppsats betyder det att förstå att varje individ är unik i de flesta aspekter och vi bör inse hur våra olikheter kan öka effektiviteten i en organisation.


U. militären är känd för att vara en av de mest mångsidiga organisationerna och är dedikerade till att ge möjligheter för både män och kvinnor av alla raser. Enligt en DoD-rapport från försvarsdepartementet kopplar militären mångfald till dess övergripande beredskap och uppdragsutförande eftersom dess initiativ hjälper ledare att rekrytera och behålla tjänstemedlemmar från en bred grupp, vilket tillåter uppsats om biologisk mångfald rörlighet. Specifikt inom militären kan ett brett utbud av demografi och bakgrund erbjuda ett urval av olika färdigheter, talanger och erfarenheter som kan lägga till ytterligare förbättringar till en organisation, uppsats om biologisk mångfald.


Till exempel kan en utplacerad enhet som verkar i ett främmande land stöta på flera hinder på grund av språkbarriärer och kulturella skillnader. Problemlösning. För att övervinna dessa problem som uppstår måste medlemmarna komma samman eftersom varje individ kommer med sitt personliga sätt att tänka och lösa problem. Alla har sitt eget sätt att se på en fråga, som formas genom en upplevelse som de förmodligen har upplevt. Ur min synvinkel skulle jag hellre få olika tolkningar och metoder när jag försöker lösa ett problem, snarare än bara en.


En person kommer inte alltid att ha den bästa lösningen men andra kanske, det är därför vi behöver mångfald när vi tar itu med en fråga; att kunna ta emot andras synpunkter kommer att producera produktivitet och lösningar på arbetsplatsen. Som följare eller ledare har vi särskiljt att effektivt lyssnande är avgörande och den drivande faktorn för framgång. Bristen på kommunikation kan direkt påverka effektiviteten på grund av bristen på sammanhållning. Acceptans och respekt kan vara ett problem när det saknas acceptans av andras kultur och övertygelser; detta kan leda till onödiga spänningar uppsats om biologisk mångfald kan påverka alla på arbetsplatsen.


Vidare känner sig människor ofta förvirrade eller hotade när en individ med åsikter och bakgrund är mycket annorlunda än deras egen. Att kunna interagera med andra människor på en regelbunden basis kommer att tillåta dig att absorbera förmågan att ansluta och lära dig koncept som du inte är bekant med. Att höra en annan individs tidigare erfarenheter kommer också att ge dig en ny ståndpunkt i ett liv som är annorlunda än ditt; så att du kan inse att vi alla växte upp med en annan livsstil och upplever olika kamper i livet. Sammanfattningsvis, uppsats om biologisk mångfald, att uppnå effektiv kommunikation och förstå mångsidig kunskap kommer att hjälpa oss att främja engagemang för det vi måste leva efter, vilket är Army Values. Från 3 timmars leverans. Tyvärr är kopiering inte tillåten på vår webbplats.


Vi kommer då och då att skicka dig kontorelaterade e-postmeddelanden. Denna uppsats är inte unik. Förlåt, uppsats om biologisk mångfald, vi kunde inte parafrasera denna uppsats, uppsats om biologisk mångfald. Våra professionella skribenter kan skriva om det och ge dig ett unikt papper. Vill att vi skriver en bara för dig? Vi använder cookies för att göra din webbplatsupplevelse personlig. Denna uppsats har lämnats in av en student. Detta är inte ett exempel på det arbete som skrivits av professionella essäförfattare. Varför mångfald är viktigt i samhället Ämne: Sociala frågor Kategori: Diskriminering och fördomar Ämne: Mångfald Sidor 2 ord: Publicerad: 14 juni Nedladdningar: Ladda ner Skriv ut.


Få hjälp med att skriva. Pssst... vi kan skriva en originaluppsats bara för dig. Denna uppsats är betygsatt. Meningsstruktur. Bevis och detaljer. Kom ihåg: Detta är bara ett exempel uppsats om biologisk mångfald en studiekamrat. Din tid är viktig. Få hjälp med uppsatsen. Relaterade uppsatser Mål och principer för mångfaldspolitik Uppsats. Fördelar med mångfald på arbetsplatsen Cohesiveness Essay. Uppsats om mångfald i amerikanska högskolor och universitet. En intervju med lärare om mångfald, inkludering, strategier och respekt i klassrummet. Uppfattningen om mångkultur och dess negativa konnotationer Essä. Uppsatsen The Study of Diversity Gap of Teachers in American Schools. Främja mångfalden och inkluderingen inom arbetsplatsens uppsats.


Mångfald i fokus: Uppsats om mångfald på arbetsplatsen. Förbättra mångfalden inom University of Georgia Community via självreflektion, rådgivning och ledarskapsuppsats. Hitta gratis uppsatser Vi förser dig med originaluppsatsprover, perfekt formatering och styling. Citera denna uppsats För att exportera en referens till denna artikel, välj en referensstil nedan: APA MLA Harvard Vancouver Varför mångfald är viktigt i samhället. Varför mångfald är viktigt i samhället. Varför mångfald är viktigt i samhället [Internet]. Beställ nu. Kontrollera din inkorg. Beställ nu. Relaterade ämnen Mångkulturuppsatser Pro Choice Abortuppsatser Diskriminering Uppsatser Islamofobi Uppsatser Förtryck Uppsatser.


Hallå där! Är du intresserad av att få ett skräddarsytt papper? Kolla in det! Har svårt att hitta den perfekta uppsatsen? Anlita en författare. Jag förstår. Har inte hittat rätt uppsats? Få en expert att skriva det du behöver! Få ditt papper nu. Professionella skribenter och forskare, uppsats om biologisk mångfald. Källor och citat tillhandahålls.





bedrägeriuppsats



Hennes gnistrande personlighet och optimistiska attityd gav mig alltid ett leende på läpparna. Den här gången brast dock mitt hjärta när jag såg effekterna av hennes hjärncancer; hon hade drabbats av en stroke som förlamade hennes vänstra sida. Hon var fortfarande sig själv på många sätt, men jag kunde se att skadan på hennes hjärna gjorde det svårt för henne. Skulle jag någonsin se Anna igen? Kunde jag ha gjort mer för att göra Anna bekväm? Jag önskade att jag kunde stanna i Kina längre för att ta hand om henne. När jag gick av planet undrade jag om jag kunde omvandla min sorg till att hjälpa andra barn och tonåringar i USA som led som Anna gjorde. Dagen efter att jag kom hem, när jetlag drog mig vaken några minuter efter midnatt, kom jag ihåg att jag hörde talas om Family Reach Foundation FRF och dess arbete med barn som genomgår behandlingar på det lokala sjukhuset och deras familjer.


Volontärarbete har både fått mig att uppskatta min egen hälsa och också vårda de nya relationer jag bygger med barnen och familjerna. Vi sportar, gör figurer av playdoh och klär ut oss. När de tar på sig rollerna som brandmän eller älvor, fastnar vi alla i spelet; för den tiden glömmer de de sanerade, skarpa, opersonliga väggarna på den pediatriska onkologiska avdelningen. Att bygga nära relationer med dem och se dem fnissa och skratta är så givande - jag älskar att se dem växa och bli bättre under hela behandlingen. För att komma igång anmälde jag mig till en sommarkurs på högskolenivå i Abnormal Psychology.


Där arbetade jag med Catelyn, en stigande college senior, på ett dataanalysprojekt angående Dissociative Identity Disorder DID. Tillsammans undersökte vi den neurologiska etiologin för DID genom att studera fyra fMRI- och PET-fall. Jag blev kär i att samla in data och analysera resultaten och blev förvånad över vår slutprodukt: flera fantastiska hjärnbilder som visar områden med hyper och hypoaktivitet i hjärnor som påverkas av DID. Desire följde snabbt efter min förvåning — jag vill fortsätta det här projektet och studera fler hjärnor. Deras komplexitet, känslighet och betydelse för varje aspekt av livet fascinerar mig. Tyvärr, några månader efter att jag återvänt från Kina, gick Anna bort. Ledarskapet var påtvingat mig i ung ålder. Från att behöva vaka över min lillasyster till att laga middag tre kvällar i veckan, jag har aldrig levt ett perfekt förortsliv.


Istället tillbringade jag min barndom med att navigera i juridiska hinder, axla familjeansvar och motvilligt delta i terapisessioner som beordrats av domstol. Samtidigt försökte jag få anständiga betyg och behålla mina colombianska rötter och spanska flytande nog för att åtminstone delvis kommunicera med mina morföräldrar, som båda talar lite engelska. Även om min barndom hade sina ljusa och glädjefulla stunder, var mycket av den tung och skulle ha varit utmattande för alla barn att bära. Jag växte upp snabbt. Men det ansvar jag tog på mig hemma förberedde mig att leda och arbeta flitigt, vilket gjorde att jag kunde använda dem senare i livet. Kort efter att jag tillsattes valdes jag till Freshman Vice President, en roll som gav mig ansvaret för att marknadsföra evenemang, delegera dagliga kontorsuppgifter, samarbeta med administrationen om nya skolinitiativ och planera resor och insamlingar.


Även om det krävde ett stort ansvar, förberedde min barndom att hjälpa min mamma att sköta vårt hushåll mig att bli framgångsrik i rollen. När jag såg mina klasskamraters glada miner efter en stor händelse kände jag mig stolt över att veta att jag hade gjort en liten skillnad för dem. Att se projekt till ett framgångsrikt resultat var spännande. Jag njöt av min tid och mitt ansvar så mycket att jag arbetade alla fyra åren på gymnasiet och fortsatte att bli Executive Vice President. När jag fick framgång i gymnasiet började min mamma och morföräldrar prata mer om livet de mötte innan de emigrerade från Colombia.


För att få bättre kontakt med dem tog jag en rad spanska språkkurser för att återfå mitt flytande. Efter att ha gått igenom min presentation om Bendiceme Ultima Välsigna mig, Ultima, av Rudolofo Anaya med min mormor, kramade hon min hand och berättade historien om hur min familj tvingades bort från sitt hem för att leva fri från religiös förföljelse. Jag kände att mycket av det raderades ut med min förlust av vårt modersmål. I grundskolan lärde jag mig engelska bäst eftersom jag var omgiven av den i klassen. Spanska var svårare att förstå utan en formell utbildning, och min familj uppmanade mig att bli flytande i engelska så att jag kunde vara till bättre hjälp för dem på så olika platser som statliga myndigheter och livsmedelsbutiker.


När jag var gammal nog att känna igen den stora delen av min identitet som fortfarande bottnade i att jag var colombian, var det utmanande att koppla ihop dessa två sidor av vem jag var. Med tiden har jag kunnat förena de två i sammanhanget av mina ambitioner. Jag hittade syfte och tillfredsställelse genom elevrådet, och jag visste att jag kunde hjälpa andra familjer som min egen om jag arbetade i lokala myndigheter. Genom att arbeta genom stadskontor som adresserar boende, utbildning och stöd till överlevande av övergrepp i barndomen, skulle jag kunna ge andra samma friheter och möjligheter som min familj har haft i detta land.


Att göra det skulle också hjälpa mig att hedra mina rötter som första generationens amerikan. Jag har varit ledare i hela mitt liv. Både på Harvard och efter examen vill jag fortsätta den trenden. Jag hoppas kunna arbeta volontär med organisationer som delar mina mål. Termen biologisk mångfald används för att hänvisa till olika typer av organismer som finns i ett område. Denna term omfattar djur, växter, svampar och andra organismer. I huvudsak omfattar biologisk mångfald alla organismer från mycket höga växter till mikroskopiska organismer som bara kan uppfattas med hjälp av kraftfulla mikroskop National Geographic Society. Där …. Biologisk mångfald: Den speciella kopplingen mellan alla organismer på vår planet Läs mer ». Vad är biologisk mångfald? Läs mer ". Lövskog Lövskog domineras mest av trädslag som har bredbladig form som fäller och växer igen på ett år.


Det finns två sorters lövskog som heter tempererad lövskog och tropisk lövskog. Tempererad lövskog som vanligtvis finns på mellanbreddgraderna, där regionen runt omkring har distinkta och väldefinierade ... Hur påverkar klimatförändringarna den biologiska mångfalden? Bevarande av biologisk mångfald Uttalande av avhandling: Som ett globalt samhälle måste vi hitta lösningar för överbefolkning, föroreningar, missbruk av naturresurser och snabba klimatförändringar för att försöka bevara den biologiska mångfalden; sammankopplingen som håller världen igång. Eftersom den mänskliga befolkningen fortsätter att växa och konsumera extra resurser, hotas den biologiska mångfalden mer än någonsin tidigare. Åtgärder av …. Vikten av att bevara biologisk mångfald Läs mer ».


Jordbrukets biologiska mångfald definieras som variationen och variationen av växter, djur och mikroorganismer som används i jordbruk och livsmedel. För att specificera det kan jordbrukets biologiska mångfald utökas och kategoriseras i ekologisk mångfald, genetisk mångfald och organismmångfald. Jordbruket är inte bara en delmängd av biologisk mångfald, det omfattar på något sätt enheter och livsmiljöer som …. Konversation om biologisk mångfald inom jordbruket Läs mer ». Klimatförändringar är en allvarlig fråga och påverkar nationer över hela världen och lämnar för närvarande en negativ inverkan på den biologiska mångfalden och ekosystemet i British Columbia. Klimatförändringarna förvandlas snabbt till ett överväldigande problem för resurs- och markadministratörer som ansvarar för att upprätthålla den biologiska mångfalden i British Columbia.


Många forskningsartiklar, publicerade både i brittiska …. Klimatförändringarnas inverkan på den biologiska mångfalden och ekosystemet i British Columbia Läs mer ». Genus Medicago är en av de äldsta foderbaljväxterna som omfattar 60 fleråriga och 35 ettåriga arter, fördelade främst runt Medelhavsområdet, odlade över hela världen i olika miljöer som sträcker sig både i tempererade och tropiska miljöer Small och Jomphe, Analysis Of The Genus Medicago Läs mer ». Hur hjälper inte tekniken oss att förbättra miljöfrågorna? Svaret på denna fråga är viktigare än att bara ange vad biologisk mångfald är.


Min personliga erfarenhet som student har trott att jag lär mig bäst när jag har ett exempel så jag ska ge dig ett exempel på vikten av biologisk mångfald. Den berömda Yellowstone Park är ett naturreservat och nationalpark men innan den förklarades som sådan var det bara en annan skog som människan ville jaga i. Den geografiska regionen hade många vargar som bodde på dess slätter, i generationer jagades de tills de dog ut i regionen. Efter ett tag började prärievargarna fortplanta sig eftersom de fick mer utrymme och de började jaga de små däggdjuren, vilket ledde till en minskning av populationen av örnar i området men den mest betydande förändringen kom på grund av rådjuren. Efter femtio år utan vargar i parken steg antalet rådjur och eftersom de inte hade några naturliga rovdjur fruktade de inte längre öppna gräsmarker.


Floden började ta bort mycket jord och deponera den på andra platser och översvämmade vissa områden samtidigt som det orsakade torka på andra platser. Biologer kom till parken med en önskan att återställa dess vargbestånd och efter ett decennium av planering och arbete återställde de en flock till parken. Men framför allt upphörde betet vid flodkanten och efter några år återgick Yellowstonefloden till sitt naturliga flöde. Den här historien är helt sann och jag älskar att använda den som ett exempel på vikten av att upprätthålla biologisk mångfald. Det finns många regioner i världen som har liknande problem och om vi inte gör vårt bästa för att bevara den biologiska mångfalden kan vi titta på liknande eller till och med värsta naturkatastrofer.


Människor tenderar att massproducera och de gör detta med det mesta. De kommer att förstöra en skog med många tusen livsformer för att göra en plantage med en enda växt, detsamma gäller för djuruppfödning. Med vårt behov av att vara produktiv hela tiden tappar vi de små sakerna ur sikte som får systemet att fungera som helhet. Även om en obetydlig sak som en insekt eller en vargflock kan tyckas vara den minst viktiga för vårt dagliga liv när vi väl tar dem ur bilden, ser vi att den balans och den rikedom som biologisk mångfald ger planeten inte är något som lätt kan kompenseras. Den genetiska, art- och ekosystemvariationen av flora och fauna på jorden kallas biologisk mångfald.


För att måla vad som är biologisk mångfald behöver vi en stor duk bortom fantasi. Sådan är volymen på ämnet. Men den faktiska innebörden och termerna är fortfarande inte klara. Det första ordet är Bio, och det andra är Mångfald. Bio betyder livsformerna och Mångfald betyder blandning eller variation. Insekter har en annan räkning, och deras arter finns i miljoner. Växter är också en del av detta biologiska system, och därför finns det mer än 20 arter av växter. Även efter att så många arter av växter, djur och insekter har specificerat finns det fortfarande över miljontals arter som inte är kända av någon.


Den faktiska bilden säger att jorden är hem för nästan 50 miljoner arter eller till och med fler än så. Dessa fakta avslutar inte poängen eftersom det en eller andra dagen kan finnas många nya arter som utvecklas. Biologisk mångfald är avgörande för överlevnad. Vikten av biologisk mångfald relaterar inte bara till växter, djur och naturliga livsmiljöer. Men det ger oss också så många naturliga produkter som fibrer och timmer och det färska vattnet för att utföra vårt dagliga liv. Därför måste vi förstå vikten av biologisk mångfald. I lyckan att leva våra liv glömmer vi ofta att biologisk mångfald är en del av naturen. Vi bör skydda den oavsett vilka begränsningar som helst. Moder Natur har försett oss med tillräckligt med resurser som är de biologiska resurserna. Dessa inkluderar ved, mediciner, mat osv.


Örter och växter spelar en viktig roll i framställningen av läkemedel. De kan få sin sista touch från läkemedelsföretagen, men den ursprungliga källan är växter som återigen är en del av biologisk mångfald. Det är viktigt att veta att ull, jute, palmer osv. Så, om den biologiska mångfalden inte består, hur kommer människor att få tillgång till dessa fibrer? Linväxter används för tillverkning av linne, som används i stor utsträckning för att göra kläder. På liknande sätt använder Corchorus- och Agave-växter för produktion av jute respektive sisal. Dessa fibrer är utan tvekan nödvändiga för tygindustrin. Därför blir det vår plikt att upprätthålla den biologiska mångfalden. Människor kanske inte är medvetna om vikten, men det finns många andliga fördelar med biologisk mångfald. Våra folkdanser, mytologi och historia har en djup koppling till den biologiska mångfalden på ett eller annat sätt.


Alla njuter eller upplever den biologiska mångfalden i ett annat format. Biologisk mångfald bidrar också till att locka turister, särskilt flora och fauna, vilket är ett sällsynt fenomen i städer. Därför är det vår etiska plikt att bevara den biologiska mångfalden. Det finns olika sätt på vilka vi kan bevara vår biologiska miljö. Den biologiska mångfalden bör skyddas genom att följa dessa vägar. Människor borde stoppa processen med att jaga och tjuvjaga djuren. De är en del av biologisk mångfald. Den explosiva befolkningstillväxten är ett hot mot den biologiska mångfalden. Så för att upprätthålla den biologiska balansen måste vi ha befolkningstillväxten under kontroll. Annars kommer människor att utnyttja naturresurser oetiskt för att överleva.


Alla åtgärder måste vidtas för att skydda den biologiska mångfalden. Saker och ting kan tyckas svåra i de inledande stadierna, men att öva på dem kommer att leda till genuina resultat. Att skapa medvetenhet om miljöfrågor och de negativa effekterna av förlusten av biologisk mångfald kommer att låta människor förstå det oundvikliga behovet av bevarande av biologisk mångfald. Det är vårt ansvar att skydda de hotade arterna av växter och djur. Om man vill nå sin destination är det absolut nödvändigt att ta det första steget. Utan att ta ett steg framåt kommer saker och ting aldrig att förändras på egen hand.


För att skapa en bättre morgondag måste vi vidta åtgärder för att bevara vår egen biologiska mångfald. Biologisk mångfald är en term som används för att referera till de olika livsformerna på jorden. Det inkluderar också mångfalden av arter i ekosystemet. Det finns en ojämn fördelning av den biologiska mångfalden på jorden på grund av den extrema variationen av temperaturer i olika regioner. Till exempel är det mer i regioner nära ekvatorn på grund av varma klimatförhållanden. Men nära polen stöder den extrema kylan och ogynnsamma väderförhållandena inte en majoritet av livsformer. Dessutom har förändringar i klimatförhållandena på jorden under en tidsperiod också lett till utrotning av ett antal arter. Den biologiska mångfalden definieras ofta på olika nivåer beroende på artkategori.


Till exempel används taxonomisk mångfald för att mäta arternas mångfaldsnivå för olika livsformer på jorden. Ekologisk mångfald är ett bredare begrepp som används för ekosystemmångfald. På liknande sätt är funktionell mångfald en typ som används för att mäta mångfald baserat på deras matningsmekanismer tillsammans med andra funktioner hos arter inom en population. Det finns en ojämn fördelning av biologisk mångfald på jorden. Faktum är att det ökar från pol till ekvator. Klimatförhållandena i en region avgör förekomsten av olika arter i ett område. Alla arter kan inte överleva under alla väderförhållanden. Dessutom har lägre höjder en hög koncentration av arter jämfört med högre höjder. Vikten av biologisk mångfald ligger inte bara i överlevnaden för olika arter på jorden. Det finns social, kulturell och ekonomisk betydelse också.


Den biologiska mångfalden är av yttersta vikt för att upprätthålla balansen i naturen. Det är viktigt för att upprätthålla näringskedjan också. En art kan vara föda för en annan art och olika arter är kopplade till varandra genom denna näringskedja. Bortsett från detta finns det också vetenskaplig betydelse av den biologiska mångfalden. Forsknings- och avelsprogrammen involverar olika arter. Om dessa arter upphör att existera ska sådana program inte vara möjliga. De flesta läkemedel och mediciner som är avgörande för att bota många sjukdomar är också gjorda av många växter och djur. Till exempel är penicillin en svamp genom vilken penicillinantibiotikumet extraheras. En annan viktig betydelse för biologisk mångfald är att den ger mat till alla inklusive människor.


All mat vi konsumerar kommer antingen från växter eller djur som fiskar och andra marina djur. De är också källan till nya grödor, bekämpningsmedel och källmaterial för jordbruksmetoder. Den biologiska mångfalden är också viktig för industriell användning. Vi får många produkter som päls, honung, läder och pärlor från djur.

No comments:

Post a Comment